top of page
Tecno Zaclén

The Art of Drilling Core

Ro' e Bunì

Farmer plowing the field with oxen (1976):

Alessandro Sistri Archive

James Brown's Sex Machine drums

2022 - 3'.20" 

1.Ro e Buni Tecno Zaclèn
00:00 / 03:20

Diciotto agosto 1979, ultimo concerto estivo dell’Altro Mondo di Rimini. James Brown sferra il suo “Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine”. Siamo a un punto del sottosuolo dove la carotatrice reperta il Re del Soul, ma anche un’assolata arteria stradale che come in “Convoy - Trincea d’asfalto” (1978), è fucina di un metallo urlante. Autocarri sferragliano veloci, giorno e notte, tingendo l’A14 di sudore fossile. L’effetto Doppler dei clacson è il muggito di Ro’ e Bunì: l’accoppiata di buoi che il bifolco incita come un carismatico bluesman. Lui è un tutt’uno con i suoi buoi, la sua band. Lui è un Brown e la sua anima è dura come la terra senza pioggia. Ma il solco finisce, la Riviera si risveglia in un un glitch di immagini. La carotatrice si arresta e il contadino descrive la sua fine. Da qualche tempo sono arrivati i trattori. “La vita di una volta era questa”.

 

Eighteenth August 1979, last summer concert of the Altro Mondo in Rimini (Italy). James Brown delivers his “Get Up (I Feel Like Being a) Sex Machine.” We are at a point underground where the corer finds the King of Soul, but also a sunny road artery which, as in "Convoy-Trincea d'Asfalto" (1978), is the forge of a screaming metal. Trucks rattle fast, day and night, staining the A14 with fossil sweat. The Doppler effect of the horns is the bellowing of Ro' and Bunì: the pair of oxen that the peasant incites like a charismatic bluesman. He is one with his oxen, his band. He is a Brown and his soul is as hard as earth without rain. But the groove ends, the Riviera awakens in a glitch of images. The core drill stops and the farmer describes her end. It's been a while since the tractors arrived. “This was how life used to be.”

backward                    forward

bottom of page